El Bloc de Cultura

Des de la Fundació Catalunya-La Pedrera volem fomentar la creació artística i la reflexió per mitjà de l’acció i la difusió cultural, tot impulsant el talent per arribar cada dia a més persones.

Els cels rasos de La Pedrera. Contínuum de natura i cultura

El passat 10 d’octubre a través de la nova activitat “Els sostres de La Pedrera. Els cels rasos” es va presentar un exercici imaginatiu, amb pistes sensorials vegetals, animals, minerals i poètiques,  que va permetre experimentar la perspectiva estètica i simbòlica que Gaudí va plasmar als cels rasos.

Detall de la façana de La Pedrera ©Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera

Detall de la façana de La Pedrera ©Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera

La dimensió pètria de La Pedrera, és evident, amb els seus balcons foradats, els patis com avencs, els passadissos i les sales com galeries però és la unió del massís i el buit, el material dur i alhora escarbotat els elements bàsics per entendre la composició dels cels rasos.

Dins la visió orgànica de l’obra de Gaudí,  els sostres de La Pedrera no es poden deslligar del conjunt de l’edifici. Les associacions suscitades per les pistes (amb objectes sensorials tàctils, olfactius i sonors) ens permeten copsar els elements que inspiraren Gaudí a l’hora de construir La Pedrera i en particular els cels rasos.

Detall del sostre de la sala de l’entresol on es fa l’activitat. ©Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera

Detall del sostre de la sala de l’entresòl on es fa l’activitat. ©Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera

Durant l’activitat descobrim les seves inspiracions i anem descabdellant i ordenant els elements simbòlics associant-los a elements representats en els sostres, tot mostrant la dualitat entre les forces espontànies i arbitràries de la natura i les forces calculades i racionals de la cultura i la tradició en el context del Romanticisme i el Modernisme.

Els dissenys de Gaudí semblen voler expressar la matèria i les forces de la natura lliurades a la seva espontaneïtat, contingència, i sobretot, intensitat expressiva. Tal com passaria a l’interior d’una cova, els sostres tendeixen a aclaparar-nos pel seu volum, a empetitir-nos i a reproduir formes atzaroses que aparentment – i només aparentment– no responen a cap disseny calculat. Els motius i formes ornamentals generen una nova plàstica mai vista fins llavors, encara que aquesta té el seu punt de partida en les formes ornamentals geomètriques clàssiques, des de la simple circumferència i la seva transformació en el·lipse, a diferents espirals i volutes.

Imatge d'un dels sostres del segon pis. ©Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera

Imatge d’un dels sostres del segon pis. ©Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera

Un cop copsades les propietats estètiques i simbòliques dels cels rasos a través de l’exploració tàctil de les reproduccions dels sostres, aquesta activitat us introduirà també en la tècnica existent rere l’estètica. Com estan construïts els cels rasos? Amb quines eines?

Detall d’una de les reproduccions dins l’activitat sobre els sostres de La Pedrera. © Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera.

Detall d’una de les reproduccions dins l’activitat sobre els sostres de La Pedrera. © Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera.

Teniu l’oportunitat de redescobrir-les amb materials reals i reproduccions fidedignes el proper diumenge 23 d’octubre a les 11h  a La Pedrera amb una segona sessió d’aquesta nova activitat sensorial. Aquesta activitat, dissenyada també per a persones amb diversitat sensorial, està inclosa en la programació accessible de tardor que podeu consultar aquí

Imatge de l'activitat sobre els cels rasos de La Pedrera © Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera.

Imatge de l’activitat sobre els cels rasos de La Pedrera © Arxiu Fundació Catalunya-La Pedrera.

Amb la col·laboració de Guillem Martí i Àurea Millán de Punts Suspensius  i el mestratge de Galdric Santana, co-autor del llibre publicat enguany sota el nom  “La Pedrera. Sostres i forja”.

Deixa un comentari

Information

This entry was posted on 20 Octubre, 2016 by in Patrimoni, Per l'accessibilitat and tagged , , , , , , , .